by Malin Sahlberg

Australien 2019- livets resa

Efter att jag fått en del frågor om resan vi gjorde i december och att det var många som ville läsa mer om den när jag la ut frågan på Instagram så kommer här ett försök till någon form av tillbakablick på månaden som spenderas på resande fot i tre olika länder med huvudmålet Australien och hälsa på släkten där. Är vi noga är det alltså min fasters (farbrors fru) moster med familj som vi besökte, men efter det här är vi nog alla family :)

Vi var borta rätt så exakt en månad, åkte den 7:e december och kom hem den 6:e januari. Australien var resans stora mål men för att inte behöva göra monsterflygningen på 24 timmar direkt dit så stannade vi knappt halvvägs i Singapore.

Ett land och stad som direkt gjorde ett intryck på mig och som jag verkligen skulle vilja återvända till. Vi var bara där i tre nätter men hann med mycket ändå, Singapore sling på Raffles (hotellet där den uppfanns), besök i botaniska trädgården med en helt magisk orkidesamling som är med upp Unescos världsarvslista och det som nog imponerade mig mest, Garden by the Bay med de enorma typ växthusen Flower Dome och Cloud Forest med olika klimat och utställningar tillsammans med the Supertrees som är konstgjorda jättestora metallträd som på kvällarna bjuder på speciella ljusshower. Allt det ligger precis vid det helt galna hotellet Marina Bay, tre höga byggnadkroppar som på toppen hålls ihop av en båtformad byggdel som ska innehålla rooftop barer, infinitypool och lite andra trevligheter.

Singapore: Chinatown, Raffles, Marina bay

Singapore: Marina Bay, Botaniska trädgården

Australien- det blir svårt att försöka hålla detta kort för det är så mycket som jag vill berätta för er om detta magiska land. För ja, allt är fantastiskt, naturen, platserna men framför allt människorna. För mig är känslan sedan vi kom tillbaka hem att jag inte riktigt fick med mig hela mig tillbaka. En del av mitt hjärta tog Australien och den är kvar där. Låter ju galet men kan inte beskriva det på något bättre sätt. Men om vi säger så detta var inte mitt sista besök i landet. Det måste bli fler, vill se mer av landet, se djuren igen och känna in lugnet och den stressfria mentaliteten som genomsyrade allt där.

Vi började våra Australienveckor uppe i Cairns. Möttes av Bill och Carina som stod på flygplatsen och välkomnade oss. Dessa fantastiska människor som är den stora anledningen till att vi förälskade oss i så i landet. Gästvänligheten var långt över vad man kan förväntas sig, och vi är så tacksamma för det.

Men tillbaka till Cairns då, vi spenderade 3 eller 4 nätter där (osäker nu..) och det stora syftet med att åka just dit var att få möjlighet att komma ut och snorkla vid Stora barriärrevet. En helt otrolig upplevelse även om det var rätt tydligt att revet inte mår bra, för de där riktigt färglada reven fanns inte. Det spelar så klart roll var vid revet man är, men där vår tur stannade var det mesta beiget och inte så levande längre. Som tur fick vi ändå se massor av fiskar i alla tänkbara färger och höjdpunkten på den turen var att jag fick se havssköldpadda vid två tillfällen både på vägen ut till revet när jag stod på taket till katamaranen och sen även när vi åkte undervattensbåt.

Australien: Cairns, Stora Barriärrevet

Australien: Cairns, Stora Barriärrevet (de ljusa delarna av havet är revet som syns under vattenytan)

En av dagarna i Cairns spenderade vi i regnskogen och vid olika sötvattenskällor. Josephine Falls var magiskt vackert och så skönt att bada i det riktigt kalla vattnet för det var runt 40 grader varmt i luften. Under bildfärden fanns det mycket spår av de bushfires som härjade i landet medans vi var där. Det var inget som påverkade våran resa på det sätt att vi behövdes planera om och vi hade tur att bränderna där vi rörde oss var släckta förutom när vi var i Sydney.

Australien: Josephine Falls, vilt mangoträd

Efter Cairns bilade vi hela gänget mot Yeppoon och hem till Bill och Carina. Det är en bra bit att köra så det gjordes två stopp för övernattning, Townswille och Bowen. Lite kul info, det är i Bowen som filmen Australia spelas in. Det ligger väldigt facket vid havet och visade sig ha världens bästa Fish and chips- ställe. Det är egentligen inget jag tycker är speciellt gott men det visades sig att jag bara inte hade ätit någon bra innan för det här var så gott. Men då var det verkligen gjord på dagsfärsk fisk och vi fick också välja vilken sorts fisk det skulle vara gjord på.

Australien: Bowen

Efter bilresan "hem" till Yeppoon, ja det kännas faktiskt på något sätt som hemma där nu. Ett hem väldigt långt bort från hemma ändå. Denna lilla stad i Queensland och Australiens östkust ligger vid barriärrevets södra ände. Här bodde vi hemma hos Bill och Carina i två veckor. Vi firade jul och gjorde utflykter till många olika ställen. Vi spenderade mycket tid vid den kommunala badanläggningen, Yeppoon lagoon. Som turister utmärkte vi oss en del där då vi absolut var de enda som aktivt solade och inte kröp in i skuggan... Vi besökte olika kaféer, testade dem både för frukost och lunch. På ett ställe fick jag min nya besatthet för brownie. De hade en så god chokladbrownie med macadamianötter som jag har försökt få till lika bra hemma men inte riktgt lyckats än. Skickade också och frågade stället om jag kunde få receptet men det gick tyvärr inte, de vill att man kommer och fikar hos dem. Det blir ju liiite för lång för en fika med ca 24 timmars flyg enkel resa även om det var sjukt goda brownies. Men jag testar på och snart har jag nog fått till mitt egna recept och då, då delar jag det med er:)

Autralien: Yeppoon

Dagarna i Yepppoon var resans absoluta höjdpunkt och det är svårt att få med allt här i text. Jag tror att det stora i att vara där var att vi hade någon form av vardag och fick testa på livet som invånare i Yeppoon, gå på grönsaksmarknaden tidigt på morgonen, handla på Coles och Woolworths och annat vardagligt.

Australien: Yeppoon

Resans sista australiendel var Sydney. Jag har sedan jag var liten haft en stor fascination för operahuset. Den har ju inte minskat sen jag blev byggnadsingenjör heller. Så att ta båten dit och åka under Sydney Harbour bridge och se detta tyckte ingenjörskonst torna upp sig i brandröksdimman var stort. Jag har så många bilder på huset så jag inte orkar redigera dem alla. Det som är lite tråkigt med alla Sydneybilder är att de är disiga. För där märktes bränderna av, dels såg vi en del när vi flög in men framförallt så var luften dimmig och en tydlig, stickande brandröksdoft påminde oss hela tiden vilken katastrof som var precis runt om oss.

Vi firade in 2020 i Sydney och det är stort. Att stå vid Harbour bridge och se de mäktiga fyrverkerierna live är ett minne för livet.

Tyvärr gjorde en gammal skada i min ena fot sig påmind ordentligt när vi kom till Sydney så jag fick spendera långt mer tid på hotellrummet än vad jag hade velat. Så Sydney kommer få ett nytt besök av mig nästa gång jag besöker Australien, jag måste få se mer och framförallt så kommer jag nog åka en annan tid för att få komma in i operahuset och se mer. Nu var det avstängt mycket inför nyårsfirandet och säkerhetskontrollerna var många på vägen fram till det.

Australien: Sydney

Resans sista stopp var Hong Kong. Även här ställde foten till det ordentligt så jag kan inte riktigt säga att jag upplevt Hong Kong, det var mycket hotellsäng med foten i högläge. Vi bodde väldigt nära womens market som är en typ av marknad/ torgförsäljning som pågår varje dag. Där finns allt att köpa, ag menar verkligen allt. Det är mobilskal, alla typer av fake-väskor, porslin, sminkspeglar, ätpinnar, kläder, solglasögon, paraplyer, osv...

Hong Kong: Womens market

Så även Hong Kong ska nog få sig ett nytt besök av mig. Fast skulle jag tvingas välja så är Singapore före på listan av de två. Me framförallt så kommer jag åka tillbaka till Australien. Det var på alla sätt ett magiskt land och det fångade mitt hjärta på ett sätt som jag inte alls var beredd på. Vi hade en otrolig lyx med att få tillbringa så mycket tid med Bill och Carina och deras familj. Att få ha som en privat guide så stor del av resan var en lyx, fick så mycket information om landet och dess historian, natur och kultur.

Det var svårt att få ner resan i text men jag hoppas ni som ville veta och se lite mer är nöjda. Hade kunnat skriva hur mycket som helst och visa över tusen bilder men det här ska inte övergå till en reseblogg så jag nöjer mig så här!